Fenntarthatósági Témahét 2024. április 22-26.
„A fenntartható élet közösségi műfaj, együtt könnyebb megélni, kitartani mellette és megvalósítani is.”
(Nemes Orsolya)
Immár hatodik éve telik iskolánkban április utolsó hete a fenntarthatóság jegyében.
A fenntartható fejlődés három pillére a társadalmi, környezeti és a gazdasági fenntarthatóság. Ezek közül idén a környezeti fenntarthatóságra fókuszáltunk. A 2024-es Fenntarthatósági Témahét kiemelt témái a levegő és élővilága, szabadidő, körforgásos gazdaság, hulladék és tudatos fogyasztás voltak. A témákkal a gyerekek a hét folyamán a különböző tanítási órákon és szakkörökön az életkori sajátosságaiknak megfelelően, változatos formában foglalkoztak.
„A természet hatalmas, az ember parányi. Ezért aztán az ember léte attól függ, milyen kapcsolatot tud teremteni a természettel, mennyire érti meg, és hogyan használja fel erőit saját hasznára.”
(Szent-Györgyi Albert)
Az alsó tagozatos kisdiákok a levegő élővilágával, lepkékkel, méhekkel, madarakkal ismerkedtek: mesét hallgattak, rajzoltak, festettek, online feladatokat oldottak meg. Közben megbeszélték, miért fontos a levegő tisztasága, s miért kell óvni e parányi élőlényeket. Környezetismeret órákon a tudatos fogyasztói magatartással kapcsolatos ismereteiket rendszerezték. „Gyakorolták” a szelektív hulladékgyűjtést, s ellátogattak az iskolánk közelében lévő hulladékszigetre. Matematika órán a színezős számolók feladatai is kapcsolódtak a témahéthez.
„A hulladék létrehozása nem feltétlenül rossz dolog. Az a helytelen, ha nem kezdünk vele semmit.”
(Mark Stevenson)
A felső tagozatos csoportokban a hulladékgazdálkodás került előtérbe. Az idegennyelvi órákon a szelektív hulladékgyűjtéssel kapcsolatos feladatokat oldottak meg a tanulók. Videón megtekintették, hogyan történik mindez Németországban, s a látottakat összevetették a hazai tapasztalatokkal. A 6. osztályosok ellátogattak a szombathelyi hulladékudvarba, hogy megnézzék, hogyan gyűjtik az újrahasznosításra váró hulladékot.
A hulladékkal kezdtünk is valamit: használt üvegekből mutatós ajándékok készültek a közelgő anyák napjára. Az alsó gyerekek pedig papírtányérból készítettek játékot.
A felsős tanulók a biológia órákon a fenntartható fejlődés fogalmát elméleti síkon is megvitatták, megismerkedtek az ENSZ jövőre vonatkozó elvárásaival, majd plakátokat készítettek, melyeken összegezték ismereteiket.
A témahét folyamán került sor a „Félelmetes” vetélkedőre, amelyre két hatodik, egy hetedik és egy nyolcadik osztályos csapat nevezett. A tanulók vulkánkitörésekről, a vörösiszap- katasztrófáról és a csernobili atombalesetről mutattak be előzetesen elkészített prezentációkat. A bemutatókat követően pedig egy Kahoot-versenyben mérhették össze tudásukat és gyorsaságukat, ahol természetesen katasztrófákról szóltak a kérdések. A vetélkedőt végül a 7. a osztály csapata nyerte, melynek tagjai: Müller Dóri, Osztermann Gréti és Takács Amira. Gratulálunk!