» Idegen nyelvi munkaközösség

Idegen nyelvi munkaközösség

      Intézményünk pedagógiai programjában kiemelt szerepet kapott az idegen nyelvek oktatása, amelyre a növekvő társadalmi igény és iskolánk hagyománya egyaránt kötelezett bennünket.

      Jelenleg 1. évfolyamtól tanítjuk az idegen nyelveket. A 7-8. évfolyamon tanulóink második idegen nyelvet választhatnak.   A 2009/2010. tanévtől indult két tanítási nyelvű osztályainkban magyar, ill. német  nyelven folyik az oktatás. Heti öt órában játékosan, életkoruknak megfelelő módszerekkel,   csoportokban, nyelvi  környezetet biztosítva   tanulják a gyerekek a német nyelvet. A nyelvi készségek fejlesztését anyanyelvi lektor segíti. A kisiskolások németül tanulják  a rajz és a technika tantárgyat, a testnevelés órák vezetése is német nyelven folyik.

A német nyelven tanított tantárgyak a felsőbb osztályokban változnak. Az 5-6. évfolyamon a történelmet, az ének-zenét és a célnyelvi civilizáció tantárgyakat tanulják német nyelven, a 7-8. évfolyamon a matematika, az informatika és a célnyelvi civilizáció tantárgyakat.

Nyelvtanításunk célja olyan nyelvi készségek, kompetenciák kialakítása, amelyek képessé teszik a tanulókat a használható nyelvtudás megszerzésére.  Az idegen nyelvek tanítása során  egyaránt fontosnak tarjuk a felzárkóztatást és a tehetséggondozást is.

Szép eredményeket értek el tanulóink városi, megyei szintű versenyeken. A város német tagozatos 6. osztályainak meghirdetett „Lerne gerne Deutsch” német nyelvi versenyen iskolánk csapatai több alkalommal 1. ill. 3. helyezést nyertek. Németország – Ausztria-Svájc országismereti versenyen, és a Goethe Intézet által rendezett versenyen is álltak csapataink a dobogó 1. 2. és 3. fokán.

Több alkalommal bejutottak tanulóink az országos tanulmányi verseny döntőjébe német nyelvből, ahol két alkalommal 1. helyezést valamint 3.  13. 14. ill. 18. helyezést értek  el.

Kilencedik éve Internetes német nyelvi játékos versenyt hirdetünk a város, ill. a városkörnyék 7-8. osztályos tanulóinak. A verseny témáját  az aktuális jubileumok, vagy valamilyen érdekes téma adja, így pl. Mozart, ill. Liszt év, Grimm évforduló, Németország újraegyesítése, Európai Unió stb.

A kulturális bemutatókon rendszeresen szerepelnek tanulóink német, angol nyelvű dalokkal, versekkel, jelenetekkel.

Munkaközösségünk az iskola nemzetközi projektjeiben is aktívan részt vesz.

Az elmúlt évek kiemelt projektjei:

  • Az 1992-93. tanévben ausztriai, oberwarti Hauptschule: „Aus Nachbarn werden Freunde” egyéves iskolaprojekt
  • A 2006-2007. tanévben Comenius 1 iskolaegyüttműködési projekt. Partnereink: Ausztria (Europäische Mittelschule,  Oberwart), Egyesült Királyság      (London, St. Joseph Chatolic Junior scool )
  • 2008-2010. tanévekben Comenius 1 iskolaegyüttműködési projekt.  Partnereink: Ausztria (Europäische Mittelschule, Oberwart), Egyesült Királyság (St.Joseph Chatolic Junior scool London)  Norvégia (Larvik)
  • 2011-2013. tanévekben Comenius iskolaegyüttműködési projektben partnereink voltak:  Ausztria, (Europäische Mittelschule, Oberwart),  Egyesült Királyság (St.Joseph Chatolic Junior scool London),  Norvégia (Larvik)  , valamint török és görög iskolák.
  • Nyelvtanulási projekt:      Az oberwarti EMS iskolában tölthetnek 7. osztályos tanulóink a tanév során néhány tanítási napot, az oberwarti tanulók pedig a Désiben. Tanulóink a német nyelvet, az oberwarti diákokok pedig a magyart gyakorolják.

A déli városrészen hagyományt teremtve indítottuk útjára a Márton napi lampionos felvonulást, a német nyelvterületen honos gyermekszokás szerint.

Minden évben szervezünk tanulóinknak egyhetes intenzív nyelvtanulási és országismereti programot Ausztriába ill. Németországba. A „nyelvi- és élményhét”eddigi állomásai:

Salzkammergut, Turnersee, Hochkar, Passau, Baden, Tittling, Waldkirchen Bregenz.

 „Nyelvi- és élményhét”

Az iskolai kereteken belül történő nyelvtanulást a hatékonyság érdekében tanórán kívüli nyelvi hatásokkal is igyekszünk kiegészíteni. Diákjaink számára külföldi nyelvi programokat is szervezünk.

A „Nyelvi- és élményhét ” nevet adtuk a programnak, hiszen a nyelvtanulás mellett egy kicsit kinyílik a világ, nagyon sok szépet és érdekeset látnak a gyerekek, gyönyörű tájakat, nevezetességeket csodálhatnak meg.

Az egyhetes program céljául tűztük ki a beszédértés és a beszédkészség fejlesztését autentikus környezetben, a szókincs fejlesztését, különös tekintettel a beszélt nyelvre, valamint az ország- ismereti tudnivalók bővítését.

A résztvevő tanulókat nyelvtudásuk szintje szerint 10-15 fős csoportokba osztjuk. A csoportok nyelvtanulási ill. egyéb feladatiért 1-1 nyelvszakos kolléga a felelős, aki a csoportok előkészítésével már az indulás előtt foglalkozik. Az előkészítő munka során munkalapokat, szókincsgyűjteményeket állítunk össze, mindig az aktuális helyszínnek és témaköröknek megfelelően.

Minden helyszínről sok élménnyel és óriási lelkesedéssel érkeznek haza tanulóink.

A sok-sok fényképből, összegyűjtött anyagból tablókat, albumokat készítünk, ezeket, valamint a videofelvételeket a szülőknek és az érdeklődőknek bemutatjuk.

Ezek az utak tapasztalataink szerint nagyon pozitívan befolyásolják a tanulók nyelvtanulási kedvét.

                                                                                                                                     Horváthné Tóth Ágnes

munkaközösség-vezető    

  • Csengetési Rend

  • Naptár

    2018. november
    h k s c p s v
    « okt    
     1234
    567891011
    12131415161718
    19202122232425
    2627282930  
  • Alapítványunk

  • Archívum